De man die met zijn rechterhand het felle licht afschermt. Vernis
en beschadigingen in de verfaag laten het opzij wapperende kleed
in de achtergrond verdwijnen. De in kleine verfstreken opgebouwde
lichten en schaduwen gaan in het geel verloren en dat maakt de
fguur vlak. De structuur van het heuvellandschap is door het
verfverlies, de vernis en de overschilderingen onduidelijk.
Na verwijdering van de vernis en het bijwerken van beschadigingen
in de verfaag zijn houding en anatomie van de fguren weer
sprekend. Datzelfde geldt voor de voeten en de expressief
gebarende handen.
De zich de haren uittrekkende wanhopige. De gele lijn-
olievernis verhult vele details, zowel in de fguur als in
het landschap. Overschildering bedekt de grassprieten
waarmee het silhouet van de grafheuvel was verlevendigd.
De wanhopige bevrijd van de vernis. De overschildering
in lucht en landschap verwijderd. Het refecterende licht
in de schaduwkanten van de fguur en het gras op de
heuvel zijn terug. Dat het met de man inderdaad slecht
is afgelopen toont de Hellemond waar hij in dezelfde
houding aan de eindeloze kwellingen is begonnen.