Helemaal boven bevindt zich de als Duif voor-
gestelde Heilige Geest. Van hieruit straalt het
licht de door engelen omhoog gevoerde uit-
verkorenen tegemoet. De weergave van de met
zielen opstijgende engelen is vrijwel letterlijk
herhaald in Het Laatste Oordeel in de kerk van
Warmenhuizen. Tot vlak boven de verzamelde
uitverkorenen op de grond is een engel neerge-
daald om een ziel bij de armen te nemen voor
de tocht naar het Hemelse Paradijs.
Rechts staat een fontein boven een kruis-
vormig bekken. Deze in Renaissance vormen
uitgevoerde fontein bestaat uit een voetstuk
met daarop een schroefzuil en drie mannetjes
pis in volle werking. Aan de andere kant is een
deel van het voetstuk en bekken van de tweede
fontein te zien. De uitverkorenen krijgen aan-
wijzingen van twee gevleugelde engelen. De
engel die dicht bij de Renaissance-fontein staat
houdt een op een knie rustende vrouw bij de
hand. Het is dezelfde vrouw die door Michael
in zijn weegschaal bij de hand genomen wordt.
Met haar is het dus inderdaad goed afgelopen,
kan de beschouwer concluderen. De vrouw
vooraan, die door de bij haar staande engel
wordt gemaand door te lopen, lijkt Lucas van
Leyden de inspiratie te hebben geleverd voor
de vrouw die midden in zijn drieluik met Het
Laatste Oordeel (1526-1527) staat opgesteld.
De vrouw met de afhangende schouders op
het tweede plan komt regelrecht uit Italië.
Vak 6
De Hemelkant met aankomst van de uitverkorenen
20